Göran Adlén

Intervju med Göran Adlén

- Du har varit med ett tag nu, hur länge har du föreläst?
Jag började undervisa på IHM Business School för 17 år sedan, och på den vägen är det.

- Vad fick dig att börja föreläsa?
Jag hade nog drömt om att bli marknadschef på något större företag men fick ett erbjudande om att undervisa på IHM av en gammal kund. Efter första lektionen trodde jag dock inte på en framtid som föreläsare. Men alla fantastiska elever och givande diskussioner gjorde att jag stannade i 13 lärorika år.

- Vad gör dig unik som talare?
Jag har under årens lopp haft många olika uppdrag, med olika teman och med väldigt skiftande publik, det är där min största styrka ligger tror jag. Jag kan föreläsa om många olika ämnen inför i stort sett all typ av publik. Dessutom anpassar jag mina föreläsningar efter målgruppen och försöker hela tiden förnya mig, det är ett måste om man ska föreläsa om trender. Det krävs att man är aktuell och anpassar sig efter vad som händer i omvärlden. En annan sak är att jag blandar musik, film och bilder i mina föreläsningar och försöker ge åhörarna intryck för alla sinnen.

- Vilka ämnen tar du upp i dina föreläsningar?
Jag har ett ganska brett register, förutom trender så talar jag om marknadsföring, marknadskommunikation, varumärken, ledarskap, arbetsmarknad, digital kommunikation, sociala medier, försäljning, affärsutveckling, service, kundrelationer, framtidens kunder, det mångkulturella samhället, teambuilding, hållbar affärsutveckling, CSR, miljö och klimat.

- Du är också författare, kan du berätta lite om dina böcker?
2004 fick jag frågan från Prisma om jag ville skriva en bok. Det som förläggaren inte visste då var att jag redan hade ett påbörjat manus. Så dagen efter vi träffats skickade jag över det, och till min stora glädje så bestämde de sig samma dag för att ge ut boken. Resultatet blev bra, så bra att den blev utnämnd till Årets ledarbok 2005 (titeln är “Framtiden är inte vad den brukade vara”). Efter detta har jag gett ut ytterligare två böcker tillsammans med Prisma: “Konsten att bli något utöver det vanliga” (2007), som handlar om hur man blir ett starkt personligt varumärke, och inspirationsboken “Lev ditt liv med mod och passion” som kom ut 2008. I augusti 2010 kommer min drömbok ut med titeln “Lilla inspirationsboken om stora saker”.

Stort tack Göran, och lycka till framöver!

  • Anders ”Ankan” Johansson
    10 januari - Hylte
  • Petra Lundström
    15 januari - Stockholm
  • Maria Wetterstrand
    22 januari - London
  • Lars JO Larsson
    23 januari - Stckholm
  • Maria Wetterstrand
    23 januari - London
  • Björn Eriksson
    30 januari - Östersund